Wat hopen mensen voor de toekomst van onderwijs, cultuur, wetenschap, media en emancipatie? Die vraag stelde OCW vorige week op de Dutch Design Week. Een tattooshop bleek de ideale gespreksstarter.

Tattooshop Hope&Future

0:00
0:00
/
0:00

Serieuze vragen

‘De toekomst is voor iedereen’. De slogan prijkt in krullerige letters op de buik van Pleun. Ze heeft ‘m gekregen bij Tattooshop Hope & Future op de Dutch Design Week.

De interactieve stand is speciaal voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gemaakt door ontwerpbureau De Reuringdienst. Bezoekers geven hun mening over vijf stellingen die allemaal iets met onderwijs, cultuur, wetenschap, media of emancipatie te maken hebben. Telt elke mening, of zijn harde feiten het belangrijkst? Moeten we radicaal vernieuwen of voorzichtig verbeteren? En moet er één topuniversiteit komen in Nederland, of liever voor iedereen een prima opleiding om de hoek?

Met een druk op de knop geven bezoekers hun voorkeur aan. Uit de optelsom van de vijf antwoorden rolt vervolgens een tattoo, die hun mening representeert. ‘Waar wilt u ‘m hebben?’ klinkt vandaag vaak uit de monden van de OCW’ers die de stand bemensen. Op een buik, een bovenarm, een hals soms zelfs.

Het plakken van de tattoos zorgt voor een losse sfeer. Ideaal om het gesprek nog even voort te zetten. Want de tattooshop van OCW is niet alleen een gimmick. Hier worden serieuze vragen gesteld. En bezoekers helpen zo mee met het vormgeven van het beleid van de toekomst.

Beeld: © Ministerie van OCW

Tjarda Arendz

Strategische agenda

“Als je echt ergens in gelooft, durf je er vast ook een tattoo van te nemen, dachten we”, lacht Tjarda Arendz. Tjarda is bij OCW bezig met het vaststellen van een strategische agenda. Daarin worden trends en ontwikkelingen in kaart gebracht, en hun invloed op de beleidsterreinen van OCW. “We gaan dat doen met behulp van experts en wetenschappers, maar realiseerden ons al snel dat het minstens zo belangrijk is om breed te horen wat er in de samenleving leeft. Iedereen in Nederland heeft tenslotte wel een mening.”

‘Het ministerie van de hoop en de toekomst’, noemen sommige mensen OCW. De tattoostand gebruikt die leus als geuzennaam. Maar wat hopen mensen voor de toekomst? Die vraag levert leuke en diepgaande gesprekken op, vertelt Tjarda. “De shop daagt bezoekers uit om na te denken over waar ze echt voor willen staan. Alle input die we hier ophalen, nemen we mee in ons denkwerk over de toekomst van ons beleid. En veel mensen willen met ons in gesprek! In een minuut ben je door de interactieve installatie heen, en daarna stellen we mensen vragen: waarom koos je juist voor die stelling? Waarom is dat belangrijk voor jou? En wat wil je ons dan meegeven voor de toekomst van onderwijs, of bijvoorbeeld van de bibliotheek of het theater?”

Aan het eind van elk gesprek schrijven de OCW’ers de belangrijkste boodschap op een briefje. Dat verdwijnt in een grote postzak, die binnenkort op het ministerie wordt leeggeschud. Tjarda: “Binnenkort gaan we in Den Haag met ons team en met de collega’s die hier nu staan al die briefjes op een tafel leggen. We gaan ze clusteren en de rode draden ontdekken die we kunnen gebruiken voor ons beleid.”

Leren luisteren

In het komende jaar trekt de tattoostand verder door het land. De shop zal opduiken op plekken waar veel mensen komen die tot de doelgroepen van OCW behoren. Bibliotheken bijvoorbeeld, of kantines van scholen of ROC’s. Ook daar gaan OCW’ers in gesprek met mensen over wat zij belangrijk vinden.

Wat Tjarda het meest opvalt in de gesprekken? “Best veel mensen maken zich echt zorgen over Nederland en of we nog wel met elkaar kunnen samenleven. Heel veel mensen zeggen: op school zouden kinderen moeten leren luisteren naar elkaar. Hoe voer je nou een goed gesprek, ook als je het niet met elkaar eens bent?”

En Pleun? Zij hoopt op een goede toekomst voor de cultuursector. “Dat die gestimuleerd wordt, is voor mij het allerbelangrijkst.”

Beeld: © Ministerie van OCW

De Erfgoed Verhalenkast van de RCE