Sophie Heesen over haar werk als projectmedewerker bij de Gelijke Kansen Alliantie

Gelijke kansen in het onderwijs zijn niet vanzelfsprekend. Dat weet Sophie Heesen uit eigen ervaring. Als projectmedewerker bij het programma Gelijke Kansen Alliantie probeert zij haar steentje bij te dragen aan kansengelijkheid. Sophie ‘stapelde’ zich van het vmbo-t naar de havo. Nu zit ze in het laatste jaar van de hbo-opleiding Bestuurskunde/Overheidsmanagement aan de Haagse Hogeschool.

Sophie volgt een duaal leertraject. Vier dagen per week werkt ze voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en één dag gaat ze naar school. Sophie: "Steeds meer hbo-studenten krijgen de kans om te starten bij het ministerie. Ik vind het belangrijk dat er mensen met verschillende ervaringen en talenten bij het ministerie werken."

Hoge CITO-score

De Gelijke Kansen Alliantie zet zich in voor gelijke kansen in het onderwijs. Een thema dat Sophie aan het hart gaat: "Als je als kind meemaakt dat je moet ‘stapelen’ binnen het onderwijs doet dat iets met je." Sophie kreeg ondanks een hoge CITO-score een vmbo-schooladvies. "Misschien kwam het door vooroordelen gebaseerd op m’n thuissituatie. We hadden het niet al te breed en m’n ouders zijn geen dokter of advocaat. Helaas maakt het nog uit waar je wieg heeft gestaan, weet ik uit eigen ervaring."

Afstudeerscriptie

101 gemeenten in Nederland hebben de agenda van de Gelijke Kansen Alliantie getekend en zetten zich daarmee in om kansengelijkheid te verbeteren. Als projectmedewerker reist Sophie het hele land door om met beleidsambtenaren en onderwijswethouders te praten over de voortgang. Daarnaast werkt ze aan een adviesrapport, dat ook gelijk haar afstudeerscriptie is. "Daarin verken ik de mogelijkheden om kinderen en jongeren meer inspraak te geven op het gebied van gelijke kansen in het onderwijs."

Beeld: ©Ministerie van OCW
Sophie Heesen: "Ik heb de motivatie om voor anderen op te komen."

Gemeenten werken aan gelijke kansen

De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) heeft mooie resultaten behaald, vertelt Sophie. Zo zijn er 101-gemeenten met een meerjarige GKA-Agenda. "De GKA heeft een netwerkende en responsieve werkwijze. Gemeenten spelen een hele belangrijke rol bij het verbinden van diverse partijen en initiatieven. De lokale werkelijkheid verbinden met het Rijk vind ik als toekomstig bestuurskundige een bijzondere ontwikkeling."

Soepele overgang naar arbeidsmarkt

Hoe haar werkweek er ongeveer uitziet? "Doordeweeks ben ik op pad bij diverse gemeenten. Ik leer veel van de regiocoördinatoren en draag ook inhoudelijk bij aan overleggen. De vrijdagen zijn gereserveerd voor de studie. Dan ga ik naar de hogeschool. Het is prettig om m’n medestudenten weer te zien. Ze werken bij adviesbureaus, politieke partijen, waterschappen, gemeenten en provincies. In de leerkring delen we ervaringen, volgen we masterclasses en hebben we intervisies. Het zorgt voor een soepele overgang van school naar arbeidsmarkt."

Rechtsvaardigheidsgevoel

Daarnaast is Sophie gemeenteraadslid voor de PvdA in Gouda. "Ik denk dat je mij wel ambitieus kunt noemen en ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ik heb de motivatie om voor anderen op te komen. Als raadslid houd ik mij bijvoorbeeld bezig met het armoedebeleid, het sociaal domein, burgerparticipatie en het VN-verdrag Handicap."

Toch is er maar één ding wat Sophie het belangrijkste vindt. "Gelukkig zijn en gelukkig blijven. En dat mijn familie en vrienden een mooi leven kunnen leiden. Je kunt nog aan zulke mooie dingen werken, maar uiteindelijk is gelukkig zijn het allerbelangrijkste."

Kom jij impact bij ons maken?

Wil jij meer informatie over de mogelijkheden bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap? Ga dan naar onze up to date LinkedIn vacaturepagina of kijk voor alle Rijksbrede vacatures op de website van Werken voor Nederland.

Heb je een vraag of opmerking naar aanleiding van deze publicatie?  Vul dan ons contactformulier in, of stuur ons een DM via een van onze sociale media kanalen.